Nederlanders eten meer brood

Bakkerswereld, 12-09-2019 | Nederlanders eten weer meer brood, zo blijkt uit actuele cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). In de eerste helft van 2019 is een stijging van 3,5 procent in het volume van brood te zien, gemeten ten opzichte van dezelfde periode in 2018. En dat is voor het eerst in tien jaar.

Het stijgende volume van brood is mede te danken aan de vele aandacht voor brood in de media. Zo is er de collectieve broodcampagne ‘Brood uit Europa – Goed Verhaal’, gerealiseerd met steun van de Europese Unie. Daar komt bij dat volkorenbrood één van de helden is uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

BETER IMAGO Het NBC meet samen met onderzoeksbureau GfK elk jaar het imago rondom brood in de Broodenquête van het NBC. Uit de broodenquête van dit jaar blijkt dat het imago van brood sterk is verbeterd. Zo gaven Nederlanders in de enquêtesmaak, voedingswaarde en de hoeveelheid voedingsstoffen in brood als voornaamste redenen om brood te consumeren. Daarnaast zijn steeds meer mensen op zoek naar een gezonde levensstijl en zien zij brood als een belangrijk onderdeel daarvan.

‘Wij bakken al sinds 1895 dagelijks brood en specialiteiten’, zegt Bart Dobbelsteen, algemeen directeur Bakker Goedhart. ‘We zijn natuurlijk heel enthousiast dat het imago rondom vers brood positief is. Als bakkers in Nederland staan wij voor voedzaam, vers en lekker, argumenten die aansluiten bij de wens van consumenten.’

TWIJFEL WEGGENOMEN De forse piek in broodvolume is bijzonder, omdat het product lang onder vuur heeft gelegen. Hiermee lijkt de eerdere twijfel bij consumenten rondom de gezondheidsaspecten van brood dus in grote mate te zijn weggenomen. Wel blijven dieet en gezondheid, en dan met name koolhydraten, de belangrijkste redenen blijven om brood te laten staan. De stijging van het broodvolume is vooral zichtbaar in de out-of-home markt en bij supermarkten. Ambachtelijke bakkers ervaren nog geen stijging in het volume van brood, maar de daling van de afgelopen jaren stagneert.

ANDER EETGEDRAG Dat brood populair is, ziet NBC ook in de sterke groei van het aantal verkooppunten. Zo is het aantal lunchrooms en broodjeszaken in drie jaar tijd toegenomen tot boven de 3500, wat een stijging is van 25 procent.

Dobbelsteen: ‘Je ziet het consumptiegedrag van brood veranderen, consumenten eten vaker buitenshuis en creëren meerdere broodmomenten op een dag. Met name voor tussendoor, tijdens de lunch, het diner en de borrel zien we brood steeds vaker terug. Als bakkerijsector spelen we daarop in met lekkere en voedzame innovaties.’

Deze toename is toe te schrijven aan jongeren die vaker buitenshuis eten dan ouderen. Ook eten jongeren minder vaak op traditionele momenten van de dag brood, zoals tijdens het ontbijt of de lunch. Zij consumeren brood op andere eetmomenten, zoals in de avond of tussendoor in de ochtend.

VERWACHTE STIJGING Op basis van het NBC Broodmodel, waar zowel de markt voor het thuis eten en buitenshuis eten is meegenomen, verwacht NBC over heel 2019 een stijging van het broodvolume van minimaal 2 procent en maximaal 4 procent. Hierbij gaat de organisatie ervan uit dat er de ingezette volumestijging zich de komende jaren blijft doorzetten.

Bron: Bakkerswereld